Közzétéve:

A Bahart átszervezése

BY: nabeadmin / 0 COMMENTS / CATEGORY: Egyéb

Tegnap szavaztak az arra jogosultak a Bahart átszervezéséről. Az eredményt még nem hozták nyilvánosságra, ennek ellenére már tudjuk, mert az átszervezést a főképviselő, a szavazatok többségével rendelkező Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) terjesztette elő, és nyilván igennel szavazott a saját tervére.

Az átszervezés tevékenységek leépítését és vagyontárgyak eladását jelenti. Célja, hogy forráshoz jusson a megmaradó hajókikötők és hajók műszaki modernizációjához. Az átszervezés ellen önkormányzati vezetők és a balatoni polgárok különféle szervezetei tiltakoztak, köztük mi, a Nők a Balatonért Egyesület (NABE) is. A tiltakozás fő oka, hogy hajókikötők bezárása, járatok megszüntetése biztosan csökkenti a Balaton turisztikai vonzerejét, és ezzel a versenyképességét is turizmussal foglalkozó más vidékekhez képest. Azt kérjük a főképviselőtől, hogy gondolja át még egyszer a tervét. Vegye számba még egyszer az átszervezésből fakadó hasznát, és fontolja meg, megéri-e – akár csak néhány éves távlatban gondolkozva – eladnia vagyontárgyait.

A NABE szerint nem.

A balatoniak különösen sérelmesnek tartják a vitorláskikötők kiszervezését egy leányvállalathoz, mert ez nem jelent se bevételnövelést, se kiadáscsökkentést. A vitorlástulajdonosok most a Bahartnak fizetnek közvetlenül bérleti díjat, az átszervezés után a leányvállalatnak fognak, amit a leányvállalat osztalék formájában továbbfizet a Bahartnak. A kiszervezésnek ráadásul költsége is van, amit a terv szerint a kikötők eszközeinek eladásából fognak fedezni.

A most szükséges modernizáció költsége a terv szerint 8,6 milliárd Ft. Ebből 6,6 milliárd Ft rendelkezésre áll, mert a kormány (a költségvetés) tavaly ekkora összeggel tőkésítette fel a Bahartot. A hiányzó 2 milliárd Ft-t akarják előteremteni a tevékenységek csökkentésével és a vagyontárgyak eladásával. Holott lenne más forrás is. A kormány 1861/2016. számú határozatában a Balaton kiemelt térség fejlesztéséhez 360 milliárd Ft biztosításáról rendelkezett, ebből a Bahart részesedése 7 milliárd Ft lesz, kikötő és hajópark fejlesztésre. A modernizáció időtávja 2-3 év, ami alatt bizonyosan meg fog nyílni a kormányhatározat szerinti keret.

Egyesületünk álláspontja szerint tehát nem szükséges a már 170 év óta fejlődő balatoni hajózás vagyonelemeit eladni, a Bahart tevékenységeit csökkenteni.

Becsüljük meg és óvjuk az értékeinket!

A témával kapcsolatban megjelent írásokat a linkre kattintva olvashatják:

https://www.balatontipp.hu/balatoni_hirek/balatoni-hajozas-a-vegen-csak-egy-maradhat-vagy-egy-sem/

https://nepszava.hu/3077320_ennyit-er-egy-allami-vezeto-szava

http://nyugatifeny.hu/2020/05/07/itt-a-vege-rogan-vezetesevel-privatizalhatjak-az-ertekes-balatoni-hoteleket-kempingeket-kikotoket

https://168ora.hu/itthon/rogan-antal-bahar-balatoni-hajozasi-zrt-185098

https://24.hu/belfold/2020/05/07/bahart-privatizalas-rogan/

https://index.hu/gazdasag/2020/05/07/bahart_feldarabolas_rogan_antal_mtu/

https://444.hu/2020/05/07/eldolt-roganek-vezetesevel-privatizaljak-a-bahart-erte